
WINTER 24/25Volume 2      Issue 1

US shuts down its ‘propaganda and 
censorship’ agency but still controls the 
stories you read in the press through other 
means

The Global Engagement Center was 
described by Elon Musk as a “threat to 
democracy”

The US State Department’s Global Engagement 
Center (GEC) has shut down after the Continuing 
Resolution to fund government removed 
funding to keep the center open. The agency was 
responsible for spreading propaganda abroad and, 
according to conservatives, censoring dissident at 
home.

The GEC announced on December 23rd that 
it would cease operations by the end of that 
day. “The State Department has consulted with 
Congress regarding next steps,” the statement 
added.

The organization employed around 120 people 
and had an annual budget of $61 million. Estab-
lished in 2016, its stated goal was to “recognize, 
understand, expose, and counter foreign state and 
non-state propaganda and disinformation efforts.”

In practice, the GEC spearheaded complex 
propaganda campaigns of its own. During 
the coronavirus pandemic, the GEC funneled 
money to a range of NGOs which then com-
piled lists of social media accounts supposedly 
spreading “disinformation” about the virus and 
its origins, which were then presented to the 
platforms to be banned or removed. Many of 
the accounts belonged to what Twitter’s former 
trust and safety chief, Yoel Roth, called “or-
dinary Americans,” raising concerns among 
conservatives that the GEC was violating its 
prohibition on operating within the US.

In 2023, the GEC was forced to cut ties with 
George Soros’ ‘Global Disinformation Initiative’, 
after it emerged that the agency was paying Soros’ 
organization to compile lists of “high risk” news 
outlets to use in an advertiser boycott campaign. 
These news sites were predominantly right-
leaning and American-based.

X owner Elon Musk called the GEC 
a “threat to our democracy” last 
year, describing the agency 
as the “worst offender in US 
government censorship [and] 
media manipulation.”

Musk was instrumental in finally shutting down 
the GEC. A mammoth 1,547-page spending 
bill put before the House of Representatives by 
Speaker Mike Johnson last week would have 
preserved funding for the agency, until Musk 
threatened to fund primary election challenges 
to any Republican who voted for it.

Musk decried the bill, which also included 
pay raises for lawmakers, as “criminal,” 
“outrageous,” “unconscionable,” and 
ultimately “one of the worst bills ever 
written.” President-elect Donald Trump and 
Vice President-elect J.D. Vance then released a 
joint statement against the bill, forcing Johnson 
to replace it with a trimmed-down piece of 
legislation totaling less than 120 pages which 
did not include funding the GEC.

This Musk-approved bill failed in a 235-
174 vote, with 38 Republicans joining 197 
Democrats to block its passage. It eventually 
passed without removing the US debt ceiling 
President Elect Trump requested.

The GEC has come under significant scrutiny 
following reports from the Washington 
Examiner on it granting taxpayer dollars to the 
Global Disinformation Index and other outside 
groups working to suppress right-leaning voices 
online. The Federalist and the Daily Wire, two 
conservative media outlets, joined Texas last 
year in suing the GEC over its bankrolling of 
the Global Disinformation Index and a New 
York-based company called NewsGuard that 
claims it tracks misinformation.

However, GEC was not the only journalist 
threat to free speech. According to June 21, 
2017 commentary from Maiya Clark and Mike 
Gonzalez of The Daily Signal, the Organized 
Crime and Corruption Reporting Project 
(OCCRP) is a Foreign Soros-Backed Media 
Outlet that bashes conservatives with US 
Taxpayer Dollars. It’s hidden relationship with 
Washington casts new doubts on the integrity 

of prominent Western media outlets.

An investigation published in December by 
France’s Mediapart and its partners, including 
Drop Site News (US), Il Fatto Quotidiano 
(Italy), and Reporters United (Greece), has 
uncovered that the Organized Crime and 
Corruption Reporting Project (OCCRP), the 
world’s largest investigative journalism network, 
is secretly controlled by the US government.  

The report reveals that Washington has 
provided around half of the organization’s 
funding and has significant sway over its 
leadership and editorial direction, raising 
questions about the independence of the 
network’s reporting.  

US govt funds more than half of 
OCCRP budget
Since its founding in 2008, the OCCRP has 
received at least $47 million from American 
government sources. This accounts for 
approximately half of the organization’s overall 
funding, making the US state the largest donor 
by far.   

The OCCRP’s financial dependence on the 
US government has led to concerns about the 
potential influence

According to Drew Sullivan, the OCCRP’s 
co-founder and publisher, the US government 
remains the organization’s largest donor, providing 
crucial financial support for its operations. In an 
interview with German state broadcaster NDR, 
Sullivan acknowledged, “I’m very grateful to the 
US government” for its support.  

While OCCRP officials insist that government 
grants come with “impenetrable guardrails” to 
protect journalistic integrity, critics will 
argue that such substantial funding creates a 
structural dependence that could affect editorial 
independence.  

Washington has veto power over OCCRP 
leadershipIn addition to providing substantial 
funding, the US government also wields 
significant influence over the OCCRP’s 
leadership. Washington has the right to veto key 
personnel appointments within the organization, 
including the nomination of its publisher, 
Sullivan. Under agreements with the US Agency 
for International Development (USAID) and 
other government bodies, the OCCRP must 
submit resumes of potential hires for senior roles 
to the American government for approval.  

USAID’s Shannon Maguire confirmed this in 
a statement, saying the agency has the “right to 
have its say” on personnel decisions. Sullivan 
himself admitted in an interview that the US 
can use this veto power, although he maintained 
that it has never been exercised. “If they veto 
somebody, we can say we don’t take the money,” he 
said. The power to dictate appointments, 
however, underscores the US government’s 
influence over the OCCRP’s leadership.  

Soros provides significant fundingIn addition 
to the US government, the OCCRP has 
also relied on funding from private donors, 
including the Open Society Foundations (OSF), 
the pressure group founded by Hungarian-
American billionaire George Soros. While 
OSF’s contributions are significant, they 
have not raised the same concerns about 
influence as the US government’s donations, 
as far as the authors of the investigation 
are concerned.   Still, OSF’s role adds to the 
complex web of financial support that the 
OCCRP has received over the years.  

OCCRP founded based on secret US govt 

grant The OCCRP’s origins are tied directly 
to US government funding. In 2007, the US 
State Department’s Bureau of International 
Narcotics and Law Enforcement Affairs (INL) 
provided the initial $1.7 million to establish the 
network. This secret funding, funneled through 
the Journalism Development Group (JDG) 
controlled by Sullivan, was key to the creation 
of the OCCRP.  

Sullivan’s relationship with USAID and the 
US government dates back to the early 2000s, 
when he worked on a USAID-funded initiative 
in Bosnia and Herzegovina to train local 
journalists. He later used his connections to 
secure funding from the US government to 
establish the OCCRP. The fact that such an 
influential journalistic network was born out of 
a covert US government grant raises concerns 
about the independence of its operations.  

US govt funds investigations aimed at 
opponents such as Russia One of the most 
striking revelations of the investigation is that 
the US government has directed the OCCRP 
to focus its investigations on specific countries, 
including Russia and Venezuela. The OCCRP 
received $2.2 million from the US to investigate 
Russian media in an effort dubbed ‘Balancing 
the Russian media sphere’.   

Similarly, the organization was granted $2.3 
million to investigate corruption in Cyprus and 
Malta, two locations where Russian business 
people have significant financial interests.  

By funding investigations that target certain 
countries, the US government has influenced 
the scope of the OCCRP’s reporting, ensuring 
that its investigations align with American 
geopolitical interests. The OCCRP has 
worked on several high-profile international 
investigations, including ‘Cyprus Confidential’, 
which exposed Russian citizens allegedly using 
the island as a tax haven to bypass sanctions. 
These investigations are clearly in line with US 
foreign policy priorities.  

OCCRP reports weaponized to justify US 
sanctions policy The OCCRP’s investigative 
reports have also been used by the US 
government to justify its foreign policy, 
particularly sanctions. Through the Global Anti-
Corruption Consortium (GACC), a program 
co-financed by the US State Department, 
OCCRP investigations have been directly linked 
to judicial actions and sanctions procedures.   

The US government uses the OCCRP’s findings 
to push for greater sanctions on individuals 
and entities it frames as being associated with 
corruption, often targeting countries such as 
Russia and Venezuela.  

Sullivan confirmed that the OCCRP works 
closely with governments, including the US, 
to apply the findings of its investigations in 
ways that support broader international policy 
goals. “We believe the GACC has proven to be 
highly successful,” Sullivan said. This program 
has been instrumental in lobbying for tougher 
anti-corruption and anti-money laundering 
legislation, he adds, often in countries that the 
US government sees as adversaries.  

Propaganda tool designed to advise US 
foreign policy interests The revelations of the 
OCCRP’s close ties to the US government will 
fuel criticism that the organization is not simply 
an independent journalistic entity, but rather 
a tool used by the US to promote its foreign 
policy interests. While the OCCRP maintains 
that it operates independently, its reliance on US 
funding and its role in advancing US political 
goals suggests that its reporting may be subject 
to external influence, particularly when it comes 
to issues that affect US geopolitical priorities.  

As one director of a South American media 
outlet put it, “The OCCRP makes the US seem 
virtuous and allows them to set the agenda 
of what is defined as corruption.” While the 
OCCRP continues to investigate corruption 
in many parts of the world, its close financial 
relationship with the US government raises 
significant questions about the organization’s 
independence and the potential for its work to 
be used as a tool of American foreign policy.  

In conclusion, the findings from Mediapart and 
its partners highlight the complex and often 
hidden relationship between the OCCRP and 
the US government. Despite its protestations, 
the scale of its financial dependence on the US 
government and the influence that Washington 
has over its operations will hardly be ignored. 

Propaganda and Censorship Agency Shut Down


